Makroekonomia a biznes dealerów. To powinieneś wiedzieć
Praktyczne prezentacje z Polski i świata
Co istotne, nie ograniczyliśmy się wyłącznie do korelacji wskaźników branżowych i gospodarczych. Ignacy Morawski zanalizował również, jak zmieniała się w ostatnim czasie płynność firm dealerskich (niestety nie wypadamy tu dobrze na tle innych branż), a także, jakie wyzwania biznesowe czekają w najbliższych latach dealerów (i polskich przedsiębiorców w ogóle). Główne z nich – i to akurat nie jest zaskoczenie – wiąże się z kosztami pracowniczymi. Morawski mówi wręcz o pełzającej na horyzoncie „rewolucji płacowej” w polskim biznesie.
Zmiany makroekonomiczne a przychody dealerów
Całość podsumowuje „punkotwe” zestawienie gospodarczych szans i zagrożeń, opatrzone autorską prognozą co do prawdopodobieństwa ich wystąpienia. Zachęcamy do lektury. Nawet jeśli nie wszystkie jej fragmenty będą optymistyczne dla biznesu dealerskiego w Polsce (a może tym bardziej dlatego...).
W jaki sposób najprościej zdefiniować pojęcie korelacji? Korelacja pokazuje nam, na ile równolegle podążają ze sobą dwie zmienne. Może ona przyjmować wartość od -1 do 1. Jeżeli korelacja wynosi -1, zmienne zmierzają w dokładnie odwrotnych kierunkach (np. poziom wykorzystania parasoli przeciwdeszczowych i stopień nasłonecznienia). Gdy wynosi 0, zmienne są od siebie w zasadzie niezależne (to rzadszy przypadek, jak obroty serwisu mechanicznego vs. wyniki reprezentacji Polski w hokeju). Gdy zaś korelacja sięga 1, zmienne poruszają się idealnie równolegle. Poziom „zadowalający”, który wskazuje, że jedna zmienna jest dość istotna dla drugiej, to 0,5.
Na początek sprawdźmy korelację z gospodarką tempa wzrostu przychodów firm dealerskich (dane dotyczą lat 2006-2017). Jak mają się one do dynamiki polskiego PKB? Tu korelacja wynosi 0,4 – czyli jest dość istotna, ale na pewno nie bardzo wysoka.
Okazuje się, że dużo lepszym drogowskazem jest dla branży ASO konsumpcja, bo tu korelacja wynosi aż 0,55. – Widać, że nie przypadkiem urzędy statystyczne często klasyfikują zakup auta – szczególnie w przypadku gospodarstw domowych, a nie firm – również jako wydatek konsumpcyjny – zaznacza ekonomista. Co za tym idzie, wysoką korelację wykazują również pozostałe wskaźniki mające istotny wpływ na konsumpcję, przede wszystkim zatrudnienie (przeciętna stopa zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw), gdzie korelacja z przychodami ASO to 0,5.
Jak wygląda wspomniana korelacja w przypadku branży dealerskiej? Sprawdził to dla nas Ignacy Morawski, ekonomista specjalizujący się w prognozach makroekonomicznych i założyciel ośrodka analiz gospodarczych SpotData. Ekspert przyjrzał się wskaźnikom finansowym polskich dealerstw z ostatniej dekady (głównie przychodom i rentowności) oraz zestawił je z najważniejszymi wskaźnikami ekonomicznymi w skali makro (m.in. dynamiką PKB, inwestycjami, konsumpcją). Jakie wnioski płyną z tego eksperymentu dla dealerów? Którym wskaźnikom gospodarczym powinna się przyglądać nasza branża szczególnie uważnie? Odpowiedzi – niekiedy zaskakujące – znajdują się w opracowaniu, które dziś udostępniamy po raz pierwszy!
Następny wskaźnik makroekonomiczny to inwestycje (nakłady brutto na środki trwałe). – Ten wskaźnik wydaje się sensowny o tyle, że przecież zakup samochodu – gdy ma stanowić o przyszłych przychodach – może być inwestycją. Ale korelacja z przychodami firm dealerskich to tylko 0,2. Czytaj: inwestycje mają znaczenie, ale nie jest to najlepszy „driver”, który może wskazywać dealerowi, co w danym okresie będzie się działo z przychodami jego firmy – tłumaczy Ignacy Morawski.
Raport "Dealerzy samochodów na tle współczesnej gospodarki"
Aby pobrać raport "Dealerzy samochodów na tle współczesnej gospodarki"
wypełnij poniższy formularz, podając swój adres e-mail.
Konsumpcja jest tym wskaźnikiem makroekonomicznym, który z punktu widzenia analizowania rynku dealerskiego wykazuje najwyższy wskaźnik korelacji z przychodami dealerstw.
Zachęcamy do pobrania pełnej wersji raportu.
Aby pobrać raport "Bańka stokowa na rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych"
wypełnij poniższy formularz, podając swój adres e-mail.
Dealerzy samochodów na tle współczesnej gospodarki
Aby pobrać raport "Dealerzy samochodów na tle współczesnej gospodarki"
wypełnij poniższy formularz, podając swój adres e-mail.
Aby pobrać raport "Dealerzy samochodów na tle współczesnej gospodarki"
wypełnij poniższy formularz, podając swój adres e-mail.
Miesięcznik Dealer
ul. Jutrzenki 177
02-231 Warszawa
ul. Zagłoby 18 lok. 3102-495 Warszawa
Dealer Consulting Group Konieczny i Wspólnicy S.J