Wszystko już wiemy. Poznaj tegorocznych laureatów

Najlepsi w arcytrudnym czasie

RANKING

Nagrody Rynku Dealerskiego

Pełne opisy laureatów

15 grudnia 2020

Za nami najdziwniejszy rok w historii polskiej branży dealerskiej. Z tym większym uznaniem doceniamy tych, którzy przeskoczyli rekordowo wysoko zawieszoną poprzeczkę, a nawet wznieśli swoje firmy poziom wyżej.

Mimo przeniesienia stacjonarnego Kongresu Dealerów nawet nie rozważaliśmy, aby odpuścić tegoroczną edycję Nagród Rynku Dealerskiego. Oczywiście czasem słyszeliśmy, że „to nie czas na plebiscyty”. Może i coś w tym jest – mierzący się każdego dnia z nieznanym przeciwnikiem zarządzający ma w głowie inne rzeczy, niż zastanawianie się, czy zasłużył na nominację, czy nie. Ale z naszej perspektywy, oceniających – wręcz przeciwnie.

O tym, że warto było uhonorować liderów branży, świadczy również zaangażowanie ze strony oceniających i Kapituły. Ci pierwsi oddali w internecie blisko 9 tys. głosów (ubiegłoroczny rekord to niecałe 1,8 tys.). Z kolei Kapituła stała się wyjątkowo liczna (36 osób), bo swoją obecnością w niej zaszczycili nas dodatkowo także laureaci kategorii Człowiek Roku i Wschodząca Gwiazda z poprzednich lat. Jest nas tylu, że wypada sobie życzyć jednego: spotkajmy się na żywo podczas głosowania w 2021 r.!


Najlepsze gratulacje dla wszystkich laureatów i nominowanych!

Więcej o Nagrodach Rynku Dealerskiego i laureatach w najnowszym Miesięczniku Dealer

Obserwuj nas na:

Pełne opisy laureatów

Mirosław Cichy

Pozostali nominowani

Paweł Białkowski, Grupa Marvel. Za rozwój rodzinnej firmy Marvel (autoryzacje marek Hyundai, Kia i Isuzu w Bełchatowie, Łodzi oraz Poznaniu). Za ekspansję na nowym, wielkopolskim rynku oraz konsekwentnie realizowaną sprzedaż flotową, opartą przede wszystkim o zamówienia publiczne, które gwarantują wysokie wolumeny sprzedaży.

W żadnej innej kategorii przewaga zwycięzcy nie była tak duża (54 proc. otrzymanych głosów – pewne zwycięstwo zarówno w głosowaniu Kapituły, jak i w internecie). Ale też w żadnej innej (no, może poza... dużą grupą dealerską) laureat nie był ostatnio tak aktywny w obszarze zakupów i fuzji. To robi wrażenie zawsze, a co dopiero, gdy najpierw kupuje się firmę z TOP50, a potem tworzy grupę kapitałową z bardzo mocnym dealerem z TOP10 (Mirosław Cichy podkreślał to zresztą wielokrotnie: kooperacja z rodziną Zasady to współpraca dwóch równoprawnych partnerów, więc splendor za powstanie Grupy Cichy-Zasada powinien spływać tak samo na niego, jak i na właścicieli spółki Auto Special).

Dealer z wizją

Samodzielna działalność Grupy Cichy trwała więc nieco ponad rok (przypomnijmy: oficjalny podział Grupy Krotoski-Cichy nastąpił w połowie 2019 r.). Dziś Mirosław Cichy ponownie stał się współwłaścicielem dużej (bardzo możliwe, że wkrótce znów największej w Polsce) grupy dealerskiej, która obejmuje swoim zasięgiem obszar Pomorza, w zasadzie całej Wielkopolski, aglomeracji warszawskiej oraz Małopolski. Poza ścianą wschodnią czy Śląskiem, gdzie Grupa Cichy-Zasada nie posiada na tę chwilę własnych salonów, dealer może więc wpływać sprzedażowo na większość obszarów Polski. A że główny wizjoner grupy sam przyznaje, że chodzi mu po głowie jeszcze kilka ciekawych pomysłów, to można zakładać, że rozwój biznesu nie zatrzyma się na obecnym stanie posiadania.

Dominika i Dariusz Bońkowscy, Grupa Bońkowscy. Za zbudowanie nowoczesnej grupy dealerskiej posiadającej w portfolio 5 marek (BMW, Jaguara, Land Rovera, MINI i Toyotę). Tylko w ostatnich kilkunastu miesiącach właściciele Grupy Bońkowscy otworzyli salon BMW w Gorzowie Wlkp., zbudowali obiekt BMW w Szczecinie, uruchomili stację Toyota Professional w podpoznańskich Sadach, a także rozpoczęli sprzedaż marek JLR w Szczecinie.

Więcej o Nagrodach Rynku Dealerskiego i laureatach w najnowszym Miesięczniku Dealer

Pełne opisy laureatów

Grupa Cichy-Zasada

Pozostali nominowani

Emil Frey Polska. Za przejęcie PGA Polska, które zaowocowało powstaniem grupy dealerskiej oferującej samochody 8 marek w największych aglomeracjach. Ale również za rozwój autorskiego programu Emil Frey Select, dzięki któremu grupa jest aktualnie krajowym numerem „2” pod względem sprzedaży samochodów używanych.

To jedna z nielicznych kategorii Nagród Rynku, gdzie od początku faworyt był jeden. Ale też dokonania grupy Mirosława Cichego w ostatnim czasie są faktycznie imponujące: najpierw zakup spółki Rowiński-Wajdemajer (z salonami Audi i Volkswagena w aglomeracji warszawskiej), a następnie włączenie do grupy salonów Auto Special (Warszawa, Kraków, Nowy Sącz), przez lata związanych z grupą Sobiesława Zasady. Ten ostatni ruch dał zarazem początek nowej – być może największej w Polsce – Grupie Cichy Zasada, w kład w której weszły wszystkie lokalizacje firm AHC Grupa Cichy, Rowiński-Wajdemajer i właśnie Auto Special. Tym samym dealer działa już w 22 punktach na terenie 8 miast. Analizując całą sprzedaż z tych obiektów za 2019 r., uzyskujemy wolumen ponad 22,5 tys. aut, o ponad 1,2 tys. szt. więcej, niż sprzedał wówczas lider polskiego rynku, firma PGD-IP.

Ucieczka do przodu

Jak przekonuje prezes zarządu Grupy Cichy-Zasada Karol Obiegły, ostanie ruchy – właścicielskie, kadrowe, inwestycyjne – mają możliwie najlepiej przygotować firmę do wyzwań, jakie czekają branżę w najbliższych latach. Najbliższy rok to zapewne również czas na to, aby wdrożyć w pełni korzyści skali wynikające z ekspansji oraz uruchomić stworzony potencjał. Przed rosnącą w siłę grupą niewątpliwie bardzo pracowity okres.

Grupa Zdunek. Za rozwój, poszerzenie portfolio marek i inwestycje mimo trwającego kryzysu. W ostatnim czasie grupa zacieśniała współpracę z PSA, co przyniosło autoryzacje DS i Peugeota. Dealer prowadzi też intensywne prace budowlane w gdańskim mateczniku, dzięki czemu nowe salony zyskały marki BMW, BMW Motorrad

BMG Goworowski

Pozostali nominowani

Grupa Karlik. Firma działająca od ponad 30 lat na rynku poznańskim – dealer marek Volvo, Hyundai, Honda, Jaguar Land Rover, Peugeot, a także – od niedawna – Renault oraz Dacii. W 2020 r. grupa sfinalizowała budowę nowej lokalizacji Karlik Franowo Poznań, która obejmuje salony Hyundaia, Renault oraz Dacii. Oprócz „klasycznych” obiektów dealerskich firma otworzyła również showroom marki Volvo w galerii handlowej Stary Browar w Poznaniu.

Kolejny laureat Nagród Rynku Dealerskiego i kolejny pewniak. Firma Bogdana Goworowskiego, kilkukrotnego zdobywcy tytułu dealera roku Mercedesa, w trudnym okresie pandemii oddała do użytku największy salon dealerski Mercedes-Benz i Mercedes-AMG w Polsce. Przebudowa gmachu w Gdyni trwała dwa lata, ale na efekty warto było zaczekać. Nowoczesna placówka ma pięć kondygnacji, zajmuje obszar 3 tys. m2, a jednorazowo może eksponować nawet 50 samochodów osobowych. Obiekt posiada też m.in. osobną strefę AMG oraz strefę samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Największy Mercedes w Polsce

Poza gdyńskim obiektem BMG Goworowski prowadzi stacje dealerskie jeszcze w dwóch lokalizacjach: Gdańsku i Bolesławicach k. Słupska. We wszystkich obiektach posiada autoryzacje marek Mercedes oraz Mazda. W 2019 r. grupa BMG sprzedała 1894 nowe auta, notując roczny wzrost na poziomie 9,5 proc.

Grupa Auto Wimar. Za zdominowanie warszawskiego rynku Skody. W 2020 r. dealer zagospodarował dawną lokalizację Pol-Mot Auto przy ul. Gruchacza na warszawskim Ursynowie. Obecnie firma posiada w stolicy aż cztery placówki Skody – w tym Skoda Store, innowacyjny punkt, który łączy w sobie miejski salon sprzedaży oraz miejsce spotkań.

Więcej o Nagrodach Rynku Dealerskiego i laureatach w najnowszym Miesięczniku Dealer

Pełne opisy laureatów

Nawrot

Pozostali nominowani

Continental Goebel. Za przeciwstawienie się postępującym od wielu lat trendom w zakresie konsolidacji, konsekwentne prowadzenie działalności na niełatwym słupskim rynku w oparciu o wieloletnią owocną współpracę z markami Kia (od 1997 r.) i Citroen (od 2000 r.). Firma stanowi też przykład udanej realizacji rodzinnej sukcesji, w ramach której jej założyciel, Grzegorz Goebel, przekazał stery swoim dzieciom – Annie, Adamowi i Pawłowi.

W 2019 r. wrocławski dealer – z blisko 30-letnim stażem w branży – mógł się pochwalić nie tylko imponującym wzrostem wolumenu sprzedaży, ale też poszerzeniem markowego portfolio. We wrześniu ubiegłego roku do salonu koncernu Renault i Dacii dołączył koreański Hyundai, dla którego przeznaczono odrębny, zbudowany od podstaw, salon, w bliskim sąsiedztwie dotychczasowych obiektów firmy. Z powierzchnią 4 tys. m2 placówka należy do największych dealerstw Hyundaia w Europie.

Cały czas do przodu

Mimo że firma posiada zaledwie dwie lokalizacje we wrocławskiej Długołęce, jest klasyfikowana aż na 17. miejscu wśród dealerów o najwyższej sprzedaży (obecnie firma zatrudnia ponad 130 osób) Na przestrzeni zeszłego roku dealer zwiększył sprzedaż aż o 36 proc., notując awans na Liście TOP50 aż o 7 pozycji.

Grupa Radość. Nominacja za rozwój, który zaowocował otwarciem zbudowanego od podstaw salonu Lexus Warszawa Radość. Dzięki inwestycji firma, która od 1986 r. związana jest z marką Toyota, poszerzyła ofertę o samochody z segmentu premium.

Autogala

Pozostali nominowani

Toyota Nowakowski. W 2019 r. firma odnotowała w segmencie blisko 40-proc. wzrost sprzedaży (z wolumenem 1244 aut używanych oraz stosunkiem używane/nowe 0,45). Dealer oferuje pojazdy z drugiej ręki w każdej ze swoich 3 lokalizacji, a w Jeleniej Górze to właśnie od „używek” rozpoczął „sondowanie” lokalnego rynku pod inwestycję w pełnoprawny salon.

By zwiększyć skuteczność kanału trade in, dealer rozpoczął realizację autorskiej praktyki opierającej się na własnej bazie aut do odkupu, stworzonej spośród kilku tysięcy samochodów odwiedzających serwis w ramach aplikacji CyberDealer. Gdy klient zgłasza się po konkretne auto używane, a dealer nie ma takiego modelu na stoku, sprzedawca sprawdza „bazę serwisową”. Prowadząc historię, zna stan pojazdu, posiada zdjęcia z oceną techniczną i wie, które auto może bezpiecznie odkupić.

Działają z wyprzedzeniem

Jakie są główne zalety takiego modelu? To zaoszczędzony czas i pieniądze – dealer nie musi martwić się o koszty stoku, a firma może sobie pozwolić na zaoferowanie atrakcyjniejszej dla klienta ceny, ponieważ posiada pewność co do jakości pojazdów. To wpływa z kolei na skuteczność zarówno odkupu, jak i późniejszej sprzedaży auta używanego.

Toyota Radość. W 2019 r. firma sprzedała z jednego obiektu 811 aut używanych (ze stosunkiem używane do nowych na poziomie 0,47). Od 2013 do 2017 r. dealer rósł w segmencie „używek” średnio o 50 proc. rocznie. W 2019 r. wzrost wyniósł prawie 20 proc. W najbliższym czasie dealer zamierza uruchomić dodatkowo Centrum Samochodów Używanych w Józefowie.

W kategorii najlepszy dealer aut używanych Autogala wygrała z naprawdę dużą przewagą. W czym tkwi sekret warszawskiego dealera? Firma od czterech lat rozwija dział „używek” pod własnym brandem: Autogala Premium Outlet.

Grupa Bemo

Pozostali nominowani

Grupa Marvel. Firma obecna na rynku łódzkim oraz wielkopolskim, związana z Kią, Hyundaiem oraz Isuzu. Od wielu lat dealer działa prężnie w segmencie flotowym oraz obszarze zamówień publicznych (m.in. kontrakt na ponad 600 samochodów dla służb mundurowych). W 2018 r. w Bukowcu k. Łodzi dealer zbudował i otworzył własne, dedykowane klientom firmowym, centrum przebudowy i obsługi pojazdów flotowych oraz specjalnych.

Grupy Bemo nikomu nie trzeba przedstawiać. W zeszłym roku firma zdobyła nagrodę dealera roku w kategorii duża grupa dealerska, a jeden z oddziałów firmy – Bemo Motors po raz kolejny został zwycięzcą konkursu na najlepszą blacharnię-lakiernię w 2020 r. Tym razem Grupa Bemo zwróciła jednak naszą uwagę ze względu na działalność w segmencie sprzedaży flotowej.

Ponownie na topie

Jednym z atutów dealera jest zasięg. Firma jest obecna na różnych rynkach regionalnych – działa w Wielkopolsce, na Pomorzu Zachodnim, w Łodzi, Warszawie oraz na Podkarpaciu. W swoim portfolio Grupa Bemo posiada zarówno marki typowo flotowe (jak Ford, Peugeot czy Citroen), jak i premium (Mercedes-Benz, Volvo), dzięki czemu posiada ofertę aut dla każdego szczebla firmowej załogi. Do tego dochodzą brandy azjatyckie – Mazda, Mitsubishi oraz Hyundai. Łącznie w skład Grupy wchodzi 15 autoryzowanych salonów w 6 polskich miastach.

Euroservice. Firma z dwoma salonami Volvo w Warszawie (w ramach grupy dealer posiada też autoryzację Forda w stolicy oraz Mercedesa w Lublinie i Kielcach). Wielokrotnie wyróżniana w konkursach dla dealerów flotowych, m.in. przyznawaną przez PZWLP nagrodą „Mobilizator” oraz „Kontraktor”, a także tytułem „Dealer Flotowy Roku 2019” w plebiscycie Fleet Derby.

Na liście TOP50 największych dealerów Grupa Bemo regularnie zajmuje miejsce w czołówce. W 2019 r. firma sprzedała ponad 12 tys. samochodów, co pozwoliło jej awansować na 5. miejsce. W tym okresie dealer odnotował również największy roczny wzrost sprzedaży wśród dealerstw z pierwszej dziesiątki – prawie o 20 proc.

Autogala

Pozostali nominowani

Ciesiółka Auto Group. Za przygotowanie kalendarza charytatywnego na 2020 rok, z którego dochód ze sprzedaży przeznaczono na budowę ośrodka rehabilitacji dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej we Włoszakowicach. Dealer zajął się zarówno przygotowaniem kalendarza, jak i jego dystrybucją, a także promocją w mediach. Kalendarz składa się z czarno-białych zdjęć piłkarek Stainer Polonii Leszno, które zostały zrealizowane podczas sesji w salonie.

Tegoroczny laureat Dealera Dobrych Uczynków, firma Autogala z Warszawy, dokonał rzeczy niemal magicznej. Zamienił swoje samochody w transportery uśmiechu i nadziei na powrót do zdrowia. W ubiegłym roku dealer wsparł nowatorską inicjatywę #autemnablok, realizowaną przez Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”, poprzez przekazanie szpitalowi zabawkowego, elektrycznego Volvo, którym dzieci dojeżdżały na blok operacyjny. Dzięki nietypowej formie transportu na operację maluchy mogły choć na chwilę zapomnieć o stresie i szpitalnej rzeczywistości.

Nadzieja na czterech kołach

Ten mały samochód był dopiero początkiem współpracy Autogali z Centrum Zdrowia Dziecka. Późniejsza kooperacja przybrała również formę pełnowymiarowego auta, które dosłownie ratuje ludzkie życie. Pod koniec lutego do szpitala przyjechało nowe Volvo XC90 od dealera, które wspiera pracę Kliniki Chirurgii Dziecięcej i Transplantacji Wątroby IPCZD. Samochód służy jako ambulans do przewozu zespołu transplantacyjnego i narządów do przeszczepów. To auto do zadań specjalnych, ma więc szczególne atrybuty. Jest wyposażone w trzy rzędy foteli i umożliwia podróżowanie 7 osobom. Posiada też sygnalizację świetlną i dźwiękową, zgodną z wymogami postawionymi pojazdom uprzywilejowanym.

Grupa Pietrzak (Renault Pietrzak). Za zainicjowanie i wsparcie finansowo-organizacyjne akcji „Rowerem przez Islandię”, łączącej wyprawę rowerową niepełnosprawnego podróżnika Dariusza Sobczaka ze zbiórką pieniędzy na ferie zimowe dla podopiecznych Centrum Opiekuńczo-Wychowawczego „Wzrastanie” w Katowicach.

Malwina Lis, Grupa Lis

Pozostali nominowani

Rafał Garcarek, Auto Partner Garcarek. Za innowacyjne działania sprzedażowe oraz zarządcze, które pozawalają rodzinnej firmie spod Kalisza w utrzymaniu wysokich wyników sprzedaży oraz lojalności klientów z całej Polski. Jeden z najbardziej udanych w polskiej branży przykładów skutecznego wprowadzenia drugiego pokolenia do biznesu rodziców.

Przedstawicieli płci żeńskiej wciąż jest w naszej branży stosunkowo niewiele. Tym bardziej cieszą historie takich osób jak Malwina Lis, która pracuje w dealerstwie założonym przez rodziców już od studiów, a i wcześniej – jeszcze w czasach prowadzenia giełdy samochodowej – starała się być blisko familijnego biznesu. Zaczynała od prostych spraw administracyjnych – wystawiania faktur, porządkowania firmowych dokumentów. Co sama podkreśla, najwięcej dała jej jednak codzienna obserwacja tego, jak dealerstwo funkcjonuje od środka. I to bardzo prężne dealerstwo, bo firma zaczynająca od salonu Hyundaia w Kaliszu, dzisiaj ma w portfolio także Mitsubishi, Renault, Dacię, Forda oraz Volvo – i od kilku lat regularnie pojawia się na Liście TOP50. W tej strukturze Malwina Lis odpowiada obecnie za PR i marketing.

Wie, czego chce

Malwina Lis ukończyła niedawno prowadzoną przez DCG Dealer Consulting Akademię Dealer Business Management, a konkretnie – moduł dla sukcesorów. Można się domyślać, że to „specjalizacja” nieprzypadkowa. I choć – jak podkreśla sama zainteresowana – to jeszcze nie ten moment, to same przygotowania do tego, żeby być jedną z osób, które będą kontynuować znakomitą pracę, jaką wykonują jej rodzice, zostały już dawno rozpoczęte. Równocześnie Malwina Lis ma świadomość swoich niedoskonałości, podkreśla, że jest jeszcze wiele obszarów funkcjonowania ASO, które musi zgłębić. Można powiedzieć, że właśnie taka powinna być modelowa sukcesja: rozłożona w czasie, ze stale doskonalącymi się następcami, a także z aktywnie „patronującym” nad wszystkim starszym pokoleniem.

Bracia Adam i Wojciech Smorawińscy, BMW Smorawińscy. Nominacja za udane przejęcie sterów w firmie o bogatej historii i tradycjach oraz umacnianie pozycji na wysoce konkurencyjnym, poznańskim rynku, gdzie sprzedaż BMW prowadzą aż trzy różni dealerzy.

Pełne opisy laureatów

Nagrody Rynku Dealerskiego -
relacja z ogłoszenia laureatów

Członkowie Kapituły

Miesięcznik Dealer

ul. Jutrzenki 177
02-231 Warszawa

ul. Zagłoby 18 lok. 3102-495 Warszawa

Dealer Consulting Group Konieczny i Wspólnicy S.J

Tel. 22 243 63 86
redakcja@miesiecznikdealer.pl
www.miesiecznikdealer.pl
www.dealerconsulting.pl