Gala Nagród Rynku Dealerskiego 2022
Dealerskie Oskary rozdane.
Paweł Czeredys Człowiekiem Roku!
Wszystko jasne! Znamy ósemkę laureatów Nagród Rynku 2023. Tegorocznych zwycięzców oklaskiwała na Kongresie rekordowa, ponad 800-osobowa publika.
Zdobywców dealerskich Oskarów poznaliśmy tradycyjnie podczas wieczornej gali Kongresu Dealerów, która odbyła się 19 września w hotelu Hilton w Łodzi. Tegoroczny Kongres, w którym wzięło udział blisko 900 osób, był największą w historii dealerską konferencją w Polsce. W takiej otoczce na scenę wychodzili dealerscy laureaci Nagród 2023.
13. edycja Nagród Rynku Dealerskiego
Człowiekiem Roku Miesięcznika Dealer został Paweł Czeredys, szef Grupy PTH, który z wielkim rozmachem w zaledwie kilkanaście miesięcy odbudował (niemal ze zgliszczy) polskie struktury sieci SsangYong. I tym samym udowodnił, że menedżer z wizją – i prawdziwie dealerskim rodowodem – może realizować nawet najbardziej ambitne ogólnorynkowe cele.
Tytuł Wschodzącej Gwiazdy Rynku Dealerskiego otrzymał Sebastian Szic, który w rodzinnej firmie ciężko zapracował na swój sukces, przechodząc modelową ścieżkę kariery – od handlowca, doradcy serwisowego, aż po dyrektora zarządzającego. Dobre wyniki opolskiego dealera pokazują zaś, że zdobyte w ten sposób doświadczenie nie poszło w las.
W tym roku, już po raz drugi, przyznaliśmy prestiżowy tytuł Menedżera Roku. Walka o ten laur była bardzo zacięta i rozegrała się głównie między… dwoma nominowanymi z zeszłorocznej edycji Nagród. Ostatecznie Menedżerem Roku 2023 został Karol Obiegły, prezes zarządu Grupy Cichy-Zasada. Kapituła doceniła go za ponadprzeciętną aktywność w obszarze przejęć i inwestycji oraz skuteczną, konsekwentnie realizowaną, wizję rozwoju firmy.
Tegoroczna nagroda dla Grupy Dealerskiej trafiła z kolei do gabloty Grupy Bemo. Nowe salony, kolejne autoryzacje czy przejęcia mniejszych (choć nie małych) graczy – to tylko niektóre przykłady nadzwyczajnej i wielowymiarowej aktywności dealera, której skala i zasięg są tak duże, że aż trudno doliczyć się tu wszystkich inwestycji prowadzonych w ostatnim czasie.
Tytuł Dealera Roku z jedną lub dwiema lokalizacjami przyznano Toyocie Bielany, która mimo jednej autoryzacji i lokalizacji imponuje wynikami. W 2022 r. firma zanotowała ponad 43 proc. wzrostu sprzedaży aut (najlepszy wskaźnik na Liście TOP50), zaś jej roczne przychody wzrosły w ciągu czterech lat ponad dwa i pół raza (ze 174 mln zł w 2019 r. do 438 mln w 2022).
Tegoroczna Kapituła nie miała za to większych wątpliwości, komu powinna przypaść nagroda w kategorii Dealer Aut Używanych. Tu ze sporą przewagą zwyciężyła Grupa Plichta, największy autoryzowany dealer aut używanych w Polsce, który już od 5 lat deklasuje rywali znakomitymi wynikami w tym segmencie (wolumenowymi, ale i dbaniem o jakość i procesy).
Tytuł Dealera Flotowego otrzymała Grupa Bońkowscy, która umiejętnie zdobywa zaufanie dużych rynkowych graczy. Wielkie wrażenie robią dwie ostatnie transakcje dealera – sprzedaż 500 aut dla sieci Żabka oraz kilkudziesięciu hybryd (w obu przypadkach Toyot) dla firmy GLS.
Oczywiście jak co roku Kapituła nagrodziła nie tylko osiągnięcia biznesowe, ale i działania charytatywne. W tym roku tytuł Dealera Dobrych Uczynków powędrował do firmy Germaz z Wrocławia, wspierającej liczne inicjatywy lokalne i ogólnopolskie. Dealer angażuje się m.in. w zbiórki WOŚP, pomoc dla hospicjów, fundacji, schronisk dla zwierząt i klubów sportowych.
Najlepszych w polskiej branży dealerskiej A.D. 2023 wybrała ponad 40-osobowa Kapituła Nagród składająca się z przedstawicieli otoczenia rynku oraz laureatów nagród personalnych z poprzednich lat (75 proc. wagi wszystkich głosów), a także internauci (25 proc. wagi), którzy w tej edycji oddali niemal 8,5 tys. głosów. Jeszcze raz gratulujemy i do zobaczenia w 2024 r.
Poniżej pełna lista nagrodzonych i nominowanych.
PEŁNA LISTA LAUREATÓW NAGRÓD RYNKU DEALERSKIEGO 2023
Emil Frey Polska
Od czego w ogóle zacząć? Analizując wszystkie transakcje przeprowadzone przez Bemo w trakcie ostatnich kilkunastu miesięcy, trudno się nie pogubić, bo firma działała na wielu frontach i rynkach, zwłaszcza tam, gdzie w grę wchodziły marki Stellantisa. Wydaje się jednak, że na pierwszy plan wysuwają się poszerzenie portfolio o autoryzację Opla (Łódź, Poznań, Warszawa) oraz budowa wielomarkowego centrum motoryzacyjnego w podwarszawskich Falentach. Ale do „wyliczanki” należy też doliczyć kolejne dealerstwa Auto Clubu – stacje Citroena i Peugeota w Szczecinie, czy, sprawa zupełnie świeża – przejęcie Grupy Szpot, prowadzącej obiekty Opla, Citroena oraz Hyundaia w Swarzędzu k. Poznania.
Pozostali nominowani: Auto Forum, Grupa Cichy-Zasada
Grupa Bemo
Toyota Bielany to prawdziwy fenomen. Firma związana jest z japońską marką od ponad 30 lat. Działa w jednym dealerstwie na warszawskich Bielanach. Pojedyncza lokalizacja nie hamuje jednak dealera przed rozwojem. Wręcz przeciwnie – wypracowuje on w „mateczniku” coraz lepsze wyniki. W 2022 r. firma sprzedała 3766 nowych aut, notując ponad 43 proc. wzrostu (to najlepszy wskaźnik na Liście TOP50), zaś jej roczne przychody wzrosły w ostatnich czterech latach ponad dwa i pół raza (ze 174 mln zł w 2019 r. do 438 mln w 2022).
Pozostali nominowani: Auto-Servis Boroń, Grupa Germaz
Toyota Bielany
Największy autoryzowany dealer aut używanych w Polsce, który na czele zestawienia utrzymuje się od 5 lat. W 2022 r. sprzedaż aut z drugiej ręki na poziomie ponad 6,4 tys. szt. pozwoliła firmie wyprzedzić wicelidera (Emil Frey Polska) aż o 1,2 tys. pojazdów. Dealer prezentuje samochody używane w salonach, na placach grupy, a także na dedykowanej stronie internetowej (używane.plichta.com.pl). Grupa Plichta stawia też na wysoką jakość – każdy z pojazdów przechodzi przed sprzedażą rygorystyczny, ponadstuetapowy, proces weryfikacyjny.
Pozostali nominowani: Dynamica, RiA
Grupa Plichta
Emil Frey Polska
Firma Dominiki i Dariusza Bońkowskich z salonami w Poznaniu, Gorzowie Wlkp. i Szczecinie wie, jak zdobyć zaufanie klientów flotowych. Dealer BMW, Jaguara, Land Rovera, MINI i Toyoty owocnie współpracuje z wieloletnimi partnerami i ciągle pozyskuje nowych. Kontraktem, który może robić wrażenie, jest zrealizowana ostatnio dostawa aut dla Żabki Polska. Dealer wydał firmie 500 egzemplarzy modelu Toyota Yaris Cross Hybrid. Z kolei kilkadziesiąt hybrydowych Corolli wyjechało niedawno od dealera do GLS Poland.
Pozostali nominowani: Toyota Dobrygowski, Grupa PGD
Grupa Bońkowscy
Dom Samochodowy Germaz od lat wspiera lokalne i ogólnopolskie inicjatywy, w tym te doskonale znane – Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy czy Szlachetną Paczkę. Firma angażuje się również w promocję zdrowia oraz pomoc pacjentom borykającym się z różnymi chorobami (zwłaszcza onkologicznymi) – pomaga logistycznie m.in. fundacji Cancer Fighters oraz prowadzi zbiórki dla wrocławskiego hospicjum Formuła Dobra. Dealer angażuje się ponadto we wspieranie klubów sportowych z regionu, a także schronisk dla zwierząt.
Pozostali nominowani: Ignaszak Auto Salony, Motorpol Wrocław
Germaz
Karol Obiegły
Prezes zarządu Grupy Cichy-Zasada, lidera polskiego rynku w kategorii sprzedaż nowych samochodów (w 2022 r., licząc wolumen firmy Sobiesław Zasada Automotive, grupa sprzedała ponad 18,5 tys. aut). Minione miesiące to kontynuacja ponadprzeciętnej aktywności Obiegłego i jego dealerstw: przejęcie stacji tworzących stołeczną grupę Auto Wimar, dopinanie transakcji z bielską firmą Inter-Welm, a także liczne inwestycje obiektowe, m.in. Audi w Wieliczce, Porsche w Szczecinie oraz Audi Select Plus w Nowym Sączu i Koszalinie.
Pozostali nominowani: Krzysztof Dudziak, Andrzej Miszkiewicz
Emil Frey Polska
W opolskim dealerstwie od 15 lat, ale jako właściciel i dyrektor zarządzający – dopiero od 2022 r. Przykład modelowej ścieżki rozwoju i udanej sukcesji w ramach rodzinnej firmy. Pracował jako sprzedawca i doradca serwisowy, zarówno w Mitsubishi, jak i w Kii. Dziś firma Szic to autoryzowany dealer Kii oraz serwis Mitsubishi, który mimo pojedynczej lokalizacji osiąga dobre wyniki finansowe i wolumenowe (w ub.r. blisko 500 nowych aut).
Pozostali nominowani: Łukasz Adamski, Michał Bąk
Sebastian Szic
Odwagi i wizji nie można odmówić też Pawłowi Czeredysowi, właścicielowi Grupy PTH, odpowiedzialnemu za odbudowę polskich struktur sieci SsangYonga. Nowy importer potrzebował zaledwie kilkunastu miesięcy, by z marki, która jeszcze do niedawna była nad Wisłą jedynie Kopciuszkiem, stworzyć brand liczący się na rynku. O tym, że szef Grupy PTH nie boi się iść pod prąd, świadczą również inne inwestycje dealera – rozwijanie współpracy z siecią Stellantisa oraz kolejne importerskie plany dotyczące marek z Dalekiego Wschodu.
Pozostali nominowani: Piotr i Błażej Mrugalscy, Ireneusz Sikora
Paweł Czeredys
Nagrody Rynku Dealerskiego są uhonorowaniem firm i osób, które poprzez realizację ciekawych i odważnych działań osiągają wysoką dynamikę wzrostu, bądź które nowatorskimi koncepcjami i systematyczną pracą umacniają swoje biznesy oraz renomę branży dealerskiej w Polsce. Każda z nagród to docenienie nie tylko strategii i skuteczności biznesowej, ale także intuicji, charakteru i indywidualnych umiejętności laureata. Nagrody Rynku Dealerskiego przyznawane są od 2011 r.
Naciśnij przycisk i przeczytaj więcej o poprzedniej edycji Nagród i laureatach
Obserwuj nas na:
ul. Komitetu Obrony Robotników 56
02-146 Warszawa